Parels, dolfijnen en zeekoeien - Reisverslag uit Denham, Australië van Ad en Corry Lodder-Rotmans - WaarBenJij.nu Parels, dolfijnen en zeekoeien - Reisverslag uit Denham, Australië van Ad en Corry Lodder-Rotmans - WaarBenJij.nu

Parels, dolfijnen en zeekoeien

Door: adencorry

Blijf op de hoogte en volg Ad en Corry

11 Oktober 2011 | Australië, Denham

Om 8 uur zijn we al weer on the road. De 1e 60 km rijden we door het Kalbara National Park. Het is fantastisch wat hier allemaal in bloei staat met een scala aan kleuren. We stoppen dan ook regelmatig om wilde bloemen te fotograferen.
Het is bijna 400 km naar Monkey Mia. Aan de HWY liggen bijna geen dorpjes. Je komt er zogenaamde roadhouses tegen. D.w.z. er is een pub of hotel en een benzinestation. Na 200 meter ben je er door. Wij drinken koffie in Billabong. De HWY is één rechte streep. Soms is er een dubbele rijbaan van een paar honderd meter om in te halen. Maar ja, er is weinig in te halen. Niet te geloven dat een autoweg zo leeg kan zijn.
Voor de lunch vinden we een idyllisch plekje vlakbij shelff beach. Op dit strand liggen schelpen zoals bij ons zand op het strand ligt. Het is ook een industrie, men legt er wegen en paden van aan.
Monkey Mia ligt op een schiereiland aan de bovenkant en is een ressort en geen dorpje. Er is dus verder helemaal niks. Aan de onderkant ligt Denham. Wij rijden eerst naar MM omdat we de dolfijnen daar willen zien en we denken dat er wel een camping is. Die is er ook, maar tjokvol vanwege de schoolvakantie. We rijden dus terug naar Denham en daar krijgen we een prachtig plekje met uitzicht over zee. Vlak voor Denham stopt Ad met een rotvaart omdat er een mamma met 4 kids emoes de weg oversteekt. We maken uiteraard even een foto.
Morgen gaan we ons geluk beproeven in MM. Men voert de bottle nose dolfijnen 3 x ’s morgens. Maar ze zijn wild en komen alleen als ze daar zin in hebben. ‘s Middags hebben we een boottrip geboekt om zeekoeien te zien. Wellicht zijn er ook dolfijnen en schildpadden. We zijn benieuwd.
Maar vanavond gaan we lux eten in een speciaal restaurantje in Denham. Het is gebouwd met grote stenen, die bestaan uit de schelpen die wij aan het schelpenstrand hebben gezien. Het is heel bijzonder en ook nog het meest westelijk gelegen restaurant van West Australia. We eten nog eens een visschotel, heerlijk met kreeft, inktvis, garnalen en allerlei soorten witvis die men hier zo uit de zee haalt. Het is onze eerste ervaring met een BYO restaurant. D.w.z.: bring your own. We komen dus binnen met een mooie fles witte wijn. Die doet men in een koeler, je krijgt 2 glazen en je mag je eigen wijn bij het eten drinken.
11 oktober
Om 10.00 uur zijn we in MM. We installeren ons met campingstoel op het strand, maar de dolfijnen hebben er even nog geen zin in. Er zwemt een grote schildpad voorbij. Toch komt er rond 11.00 uur een mamma dolfijn met een kindje aan het strand. Het schurkt langs de benen van een mevrouw van het ressort. Helaas komen er niet meer dolfijnen aan het strand. We zien ze wel even verderop in het water. Tot slot worden ze gevoed met 4 visjes. Er worden een paar toeristen uitverkoren om ze te voeden. Mooi!
Wij blijven heerlijk op het mooie strand en zwemmen in de zee. Het water is azuur blauw en ook zo helder. Na de lunch gaan we met een boot op zoek naar de dugongs (zeekoeien). Maar het wordt wat bewolkt en dan zie je ze niet zo goed. Toch traceren we er een stuk of drie. Niet lang genoeg om ze op de foto vast te leggen. We varen ook nog naar een pareloester farm, midden op zee. Hier kweken ze zwarte gecultiveerde parels. Ze snijden de oesters open, leggen er een plastic knikker in en plaatsen de oester terug in de zee. Het duurt 2 jaar voordat de parel groter is gegroeid. Dan opent men de oester opnieuw en stopt er een wat groteren plastic knikker in. Zo kan een parel tot 2 cm groot worden gekweekt.
Terug op de camping verbazen we ons opnieuw over de auto’s die hier rijden. Voornamelijk 4WD. Ook de caravans zijn bijna allemaal dubbelassig en 3 keer zo groot als de onze. Sommige Australiër zwerven dus maanden over het continent. We spraken buren, die van de oostkust kwamen, via Darwin deze kant op en beneden Darwin door de Gibson River zijn gereden waarin zo’n meter water stond. Dat kunnen ze dus allemaal met die combinaties. Niets voor ons. Wij moeten ons aan de geasfalteerde wegen houden.
Morgen gaan we nog een stukje hoger, richting Ningalo reef, ons hoogste eindpunt. Daarna gaan we weer richting Perth. Het tijdstip is afhankelijk van het weer. Het is hier heerlijk, hoewel de avonden fris zijn. We zien het wel. Het is vakantie.

• 11 Oktober 2011 - 16:30

Jack&Fery:

Op de foto te zien, zien jullie er nog blakend van gezondheid uit, das mooi.
    Geniet nog maar ff.

• 13 Oktober 2011 - 21:50

Jan En Mieke:

Hallo Ad en Corry,
    Prachtig die kleur van de zee, geniet er maar van.
    Ook willen we Ad alvast feliciteren met zijn verjaardag (en Corry ook)
    Maak er samen een gezellige dag van, maar dat zal wel lukken.
    Wij nemen er hier wel een ( of twee) op je gezondheid.
    Goeie reis verder, we volgen het.
    Groetjes vanaf het Rietven. doei!!!

• 14 Oktober 2011 - 08:08

Marion:

Zo te zien hebben jullie inderdaad vakantie!! Wauw, wat ziet het er daar prachtig uit. Zaterdag een hele fijne verjaardag, gefeliciteerd en nog vele mooie vakantiedagen.

• 14 Oktober 2011 - 10:53

Edwin & Sjanny +kids:

Hoi Ad, Bijna jarig dus van harte gefeliciteerd daar in de rimboe. Drink maar een lekkere fles wijn.

Groetjes

• 14 Oktober 2011 - 11:01

Eric G:

Hoi Ad (en Corry),
    alvast gefeliciteerd met je verjaardag en een fijne dag toegewenst! Als ik de verhalen lees en de foto's zie zal dat zeker gaan lukken.

• 14 Oktober 2011 - 15:09

Hans En Henny:

Het is geweldig wat jullie allemaal zien,
    begrijpen goed dat jullie daarvan genieten.
    Maar het is vrijdag vijf uur in de middag, en het duurd niet lang meer,dan is Ad jarig .
    bij deze feliciteren we jullie met een fijne verjaardag.met een dikke knuffel.

• 14 Oktober 2011 - 20:58

Jochem, Sas En Kids:

Hey vakantiegangers, wat ziet het er heerlijk uit bij jullie! Lekker warm en volop genieten volgens mij.
    Paps alvast een hele fijne verjaardag morgen, weet niet hoe het precies met het tijdsverschil zit...
    Geniet en we spreken elkaar snel weer.

Liefs, dikke knuffel Saskia

• 15 Oktober 2011 - 00:51

Stef And Barbara:

Van harte gefeliciteerd met je 52st verjaardag en nog maar vele jeren na dezen. have a good one .

• 15 Oktober 2011 - 07:23

Joost En Milia:

Hay Ad en Corry
    Gefeliciteerd met je verjaardag Ad en nemen jullie een lekker glas wijn van ons. Ziet er geweldig uit waar jullie zijn. Geniet van alles.

Veel groetjes van ons.

• 15 Oktober 2011 - 08:34

Lieve Ad En Corry,:

Zo te lezen genieten jullie nog steeds - zoals dit in Friesland wordt genoemd: "ta de tienen út". Ga zo door!

Lieve Ad,
    Van ons allebei van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Moge er nog vele komen.
    Zoenen volgen in Nederland wel als jullie weer terug zijn.

Liefs, Peter & Jildau

• 15 Oktober 2011 - 08:50

Saskia En Jeroen:

Ook hier Ad gefeliciteerd met je verjaardag, ook Corry natuurlijk proficiat! (Facebook)
    Wauw, we blijven helemaal bij en zien dat jullie genieten, leuk die verslagen en foto,'s .Weer terug in Veghel proosten we nog een keer.
    Veel liefs van ons allen Saskia en Jeroen xxx.

• 16 Oktober 2011 - 12:00

Marjolein:

Lieve allebei,
    Eindelijk ook een berichtje vanuit Maarn. Het waren hier een paar hectische weken, maar de rust is teruggekeerd. Kan ik Ad met terugwerkende kracht feliciteren? In ieder geval een goed nieuw jaar gewenst.
    En leuk om te lezen hoe fantastisch jullie het daar hebben. Geniet! Liefs en groet.